AFRICA

Circuit in Maroc: Rabat, Volubilis, Meknes (III)

Circuit in Maroc: Rabat, Volubilis, Meknes (III)

La plecarea din Casablanca intri pe ruta oraselor imperiale: Rabat, Meknes si Fez.

RABAT

RABAT este la o ora si jumatate de condus de Casablanca (90 km pe autostrada), drum ce se parcurge usor cu o pauza de cafea (berbera nu arabeasca 🙂 ). Rabat este capitala politica a tarii si a regiunii administrative Rabat-Sale si are o populatie de 1,2 milioane de locuitori. Orasul face parte dintr-o aglomerare urbana ce a rezultat din contopirea celor doua localitati Rabat si Sale, ce sunt separate prin raul Bou Regreg, si orasul Temara. Impreuna, toate trei insumeaza peste 1,8 milioane locuitori.

Inca de la intrarea in oras se observa investitiile majore facute in infrastructura: sistematizarea si amenajarea malurilor raului ce separa cele doua orase, poduri, un port turistic in constructie, zone verzi, bulevarde largi si … curatenie.

Chiar la intrare dai peste …. cornisa Rabatului … nu este atat de spectuloasa si amenajata turistic ca cea din Casablanca dar tot sunt 5-6 terase unde te poti racori in timp ce-ti faci planurile de vizitare a orasului.

maroc rabat 1

Istoria orasului ca si capitala de regiune si imperiala este un pic zbuciumata, cu suisuri si coborasuri. In secolul al XII-lea Yaqub al-Mansur (cunoscut si ca Moulay Yacoub) a decis mutarea capitalei in Rabat si a construit o cetate fortificata ce poarta numele de Kasbah Udaya. „Kasbah” este un cuvant arab ce se traduce prin partea centrala (medina) a unei localitati, inconjurata de ziduri si fortificatii in scopul apararii. Kasbah-urile au ziduri inalte, fara ferestre si sunt situate in general pe un varf de deal sau o zona mai inalta. Dupa moartea acestuia orasul a decazut (in 1515 unii cronicari spuneau ca mai sunt doar 100 de case) dar a redevenit capitala in 1912 odata cu instaurarea protectoratului francez din 1912.

maroc rabat 2

In prezent, Kasbah Udaya este o zona turistica locuita unde te poti plimba pe stradutele intortocheate marginite de casele vopsite in alb si albastru, se pot vizita gradinile vechii cetati sau poti servi o cafea sau un ceai de la una dintre terasele de unde poti vedea orasul de sus. Atentie la stradute deoarece te poti pierde foarte usor iar ajutorul localnicilor consta mai mult in a te directiona catre zone comerciale unde au interes. La iesirea din kasbah, daca mai faci cativa pasi, ai o priveliste superba asupra cornisei pe o parte si a oceanului pe cealalta.

maroc rabat 3 maroc rabat 4

Punctul de interes major al orasului este Palatul Regal. Atentie, nu este recomndat sa iti propui vizitarea lui in apropierea rugaciunii de pranz deoarece este inchis. La rugaciunea de vinerea peste 300.000 de oameni se aduna la moscheea din interiorul palatului, fiind una dintre cele mai mari din acea parte a orasului. Cladirea a fost construita in 1864 de catre Mohamed al IV-lea.

maroc rabat 6

Interioarele cladirii palatului nu se pot vizita dar se pot vedea garzile, schimbarea acestora si curtea interioara numita „mechouar”. Din curte sunt vizibile cladirea garzii regale, moscheea palatului, cimitirul regal si colegiul regal unde invata copii regelui.

maroc rabat 5

La cateva minute de Palat se afla un alt complex ce pune fata in fata istoria si prezentul. Este vorba de Moscheea Neterminata cu Turnul lui Hassan si care are in fata Mausoleul, o moschee si un muzeu de istorie.

Moscheea Neterminata a inceput sa fie construita in 1195 de catre Yaqub al-Mansur si se dorea a fi cea mai mare constructie a timpurilor respective. Dupa moartea acestuia in 1199 lucrarile au incetat. Minaretul, cunoscut astazi sub numele de Turnul lui Hassan a fost ridicat pana la 44 de metri din cei 86 de metri proiectati. De asemenea, se pot vedea cele 200 de coloane neterminate ale moscheii.

maroc rabat 7 maroc rabat 9

In aceeasi curte, in fata moscheii si a Turnului lui Hassan se afla Mausoleul necropola unde sunt ingropati Mohamed al V-lea, fratele acestuia si Hassan al II-lea. Tatal, bunicul si unchiul actulului rege. Cladirea este simpla ca si arhitectura dar bogat decorata. Langa Mausoleu este un muzeu si o mica moschee. Mausoleul a fost construit recent iar regii ingropati aici au fost adusi de la cimitirul regal din interiorul palatului regal.

maroc rabat 8 maroc rabat 10 maroc rabat 11 maroc rabat 12

Seara, o plimbare pe bulevardul principal Mohamed al V-lea te ajuta sa cunosti mai bine oamenii si totodata sa mai vezi cateva obiective: Parlamentul, Banca Marocului, Posta Centrala, Maroc Telecom si daca deviezi un pic – Catedrala Sacre Coeur din … Rabat 🙂

maroc rabat 14

maroc rabat 13maroc rabat 15 maroc rabat 16 maroc rabat 17

 

Bulevardul este artera civica a orasului si are la un capat Palatul Regal si cartierul administrativ cu ambasade si ministere iar la celalalt capat bazarul. L-am parcurs de la un capat la altul dar cand am ajuns l-a bazar ne-am oprit. Era o nebunie totala si nu am mai avut curajul de a infrunta multimea dupa o zi de vizite la obiective.

VOLUBILIS

Urmatoarea destinatie a fost Meknes, aflat la 150 km de Rabat. Inainte de a intra insa in Meknes merita sa mergi 30 km pe un drum national pana la VOLUBILIS pentru a vedea cele mai impresionante si bine pastrate mozaicuri romane din nordul Africii. Cunoscut ca si veche capitala a regatului Mauretania, asezarea s-a dezvoltat incepand cu secolul I. Sit-ul ocupa 42 de hectare, are peste 2.6 km de ziduri, un apeduct inca vizibil si doua strazi romane. Orasul a fost cucerit de triburile locale de la romani in 285 si de atunci a decazut. Cutremurul din jurul anului 1750 a distrus mare parte din ce a mai ramas.

Mozaicurile au fost asezate in casele bogatasilor vremii (patricieni) si ocupa in principal zone din case ca dormitor, camera de oaspeti si camera de zi. Chiar daca in prezent mozaicurile se prezinta excelent, din pacate nu se vad initiative de protectie a acestora in fata soarelui si ploii (cu toate ca la intrare a fost investit masiv in cladiri administrative). Mai pot fi vazute termele romane, piata centrala, canalizarea inca functionala si parti din Apia Romana.

maroc rabat 23 maroc rabat 21

 MOULAY IDRISS ZERHOUM

Numit si „orasul sfant”, numele vine de la Moulay Idriss – cel ce a adus islamul aici in 789 (foarte venerat de marocani) iar „zerhoum” este numele muntilor din apropiere. Moulay Idriss I a fondat pe langa orasul ce-i poarta numele si orasul Fes a carui dezvoltare a fost continuata de fiul sau Moulay Idriss al II-lea.

maroc rabat 20

Orasul se intinde pe doua varfuri de deal, este „foarte marocan” si trebuie neaparat sa opresti aici. Are o piata centrala, un bazar cu de toate si Mausoleul cu mormantul lui Moulay Idriss I dar unde turistii nu pot intra. Atentie .. din nou la stradutele intortocheate si la sfaturile localnicilor 🙂 Aici am mancat cea mai buna paine marocana „kobz” scoasa direct din cuptor, cu masline si suc natural de portocale 🙂

maroc rabat 24

maroc rabat 25 maroc rabat 26

Drumul inapoi catre Meknes este foarte bun, pitoresc si in aceasta parte a anului …. ai parte de peisaj verde. Soseaua este printre livezile de maslini infloriti iar pe margine sunt garduri vii din agave si cactusi cu flori si fructe.

maroc rabat 18 maroc rabat 27

MEKNES

Inainte de a intra in Meknes drumul trece pe varful unui deal de unde poti vedea vechea medina a orasului. Meknes are o populatie metropolitana de 1 milion locuitori. Numele sau vine de la un vechi trib berber de pe aceste locuri, numit „Miknasa”. Orasul a fost fondat  de catre Sultan Moulay Ismaïl (1672–1727), fondatorul dinastiei Alaouite.

maroc rabat 19

Zidurile ce inconjoara medina au o lungime de 12 km si pe alocuri au o inaltime ce ajunge la 15 metri. Sunt patru porti de acces in partea veche a orasului, fiecare avand propriul nume. Daca intrarea se va face prin poarta Bab El Khemis construita in 1673, chiar la intrare se poate vedea lacul artificial Agdal de 319 metri x 149 metri si 2 metri adancime. In trecut apa lacului era folosita pentru irigarea zonelor verzi din oras si recreere.

maroc rabat 29maroc rabat 28

Dupa ce se intra pe poarta, imediat pe dreapta sunt depozitele de grane ale sultanului Moulay Ismail si grajdurile imperiale unde erau adapostiti 12,000 de cai din cavaleria regala. Daca depozitele sunt inca intacte si impresioneaza prin modul ingenios in care este pastrata temperatura si umiditatea constanta in interior, acoperisul grajdurilor a fost distrus de cutremure.

maroc rabat 30 maroc rabat 31

In centru centrului, adica al medinei 🙂 se afla piata Hedim, folosita in trecut de sultan ca loc unde se tineau executiile publice. Am uitat …  Ismail Moulay a fost cel mai crud conducator al Marocului din toate timpurile. Seara, locul se umple cu localnici, vanzatori ambulanti, clovni, cititori in stele si botanisti ce vand plante medicinale. Merita sa urci intr-una dintre cafenelele din piata si de la umbra sa privesti lumea de sus.

maroc rabat 32 maroc rabat 33

(239 afisari din care 1 vizite astazi)
Click to add a comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

AFRICA

More in AFRICA