AMERICA CENTRALA

Circuit in Panama: Traversarea Canalului Panama (II)

Circuit in Panama: Traversarea Canalului Panama (II)

Vestitul Canal Panama si implicit istoria acestuia este atat de strans legata de Panama incat nu poti sa fii acolo si sa nu-l experimentezi. Ar fi o calatorie incompleta fara traversarea canalului Panama.

Istoria Panama este una zbuciumata si se incadreaza perfect in tiparul Americii Latine: cuceriri spaniole, lupte de eliberare si dictatori. Pana cand Cristofor Columb a pus piciorul aici in anul 1502, teritoriile erau locuite de vechile triburi  Chibchan, Chocoan si Cueva. Cristofor Columb a fost cel care si-a dat seama ca istmul Panama separa doua lumi si in acea perioada, pentru prima data s-a folosit de acest lucru: marfurile de pe coasta Pacificului erau aduse in Panama pe ape, transportate pe uscat pana la Atlantic si imbarcate apoi pe nave cu destinatia Spania. Incepea sa apara ideea Canalului Panama. 300 de ani a durat stapanirea spaniola pana in anul 1821, Panama devenind apoi un „departament al Columbiei” pentru aproape 80 de ani. In 1903 Panama isi castiga independenta si incheie cu SUA tratatul  Hay–Bunau-Varilla prin care i se acorda acesteia dreptul de administrare a unei zone de 16 km latime si 80 km lungime, zona in care SUA  a finalizat pe data de  15 August 1914 canalul inceput de francezi in 1880.

SUA a operat canalul si a beneficiat de veniturile aduse de acesta pana in 1977, data la care a transferat partial controlul asupra sa si promisiunea transferului integral guvernului panamez la data de 31 Decembrie 1999.

Exista mai multe variante de a experimenta „canalul”: fie intr-o croaziera de o zi (trecere prin cele 2 ecluze de la Pacific – Miraflores si Pedro Miguel si prin cea de la Atlantic – Gatun si navigare pe Lacurile Miraflores si Gatun dintre ele) sau de jumatate de zi (include cele 2 ecluze de la Pacific). In ambele variante intoarcerea in Panama City este cu autocarul.

Am ales variante de jumatate de zi deoarece in ziua anterioara am navigat pe lacul Miraflores si Chagres in drum catre indienii Embera, deci oricum ar fi urmat sa repetam parte din traseu.

CENTRUL MIRAFLORES

Inainte de a te imbarca pe croaziera este recomandata o vizita la Centrul de Vizitare Miraflores, aflat la 15 km de centrul orasului. Pentru eficienta, aceasta vizita poate fi conexata cu drumul de intoarcere de la indienii Embera. Vizita este un „must” deoarece iti ofera o privire de ansamblu si explicatii de la inaltime turnului Miraflores 🙂 asupra a ceea ce urmeaza sa experimentezi in timpul croazierei prin ecluze.

Centrul este bine organizat, avand 4 nivele, magazine de suveniruri, restaurante si „view point-uri” si terase la fiecare etaj. La parter este o sala de cinema unde la anumite ore ruleaza filme in spaniola si engleza despre istoria canalului.

De pe terasa de la etajul 4 se pot vedea ecluzele de la noul Canal ale carui lucrari au inceput in 2007 si a devenit operational in Iunie 2016. Noile ecluze permit trecerea unor nave de capacitate dubla (119.000 DWT) fata de Miraflores. Am inteles de la ghizi ca deja s-a construit un centru pentru vizitatori si la noile ecluze dar inca nu este functional. Merita sa zabovesti pe una dintre terase 30-45 minute pentru a vedea o trecere prin ecluze.

TRAVERSAREA

Plecarea vaporasului in croaziera se face din portul turistic Flamenco in jurul orei 9 AM. Sunt multe companii care organizeaza croaziere prin Canal, tur operatorul nostru lucrand cu www.pmatours.net . Croaziera dureaza in medie 4-5 ore in functie de trafic, este inclus pranzul pe nava si se experimenteaza trecerea prin cele doua ecluze de la Pacific. Vaporasele au zone pentru toate gusturile, putand sa stai la soare, umbra sau la aer conditionat.

Portul este situat aproape de „gura” de intrare in canal astfel ca se pot vedea navele care stau la coada pentru a incepe traversarea.  Noi fiind intr-un vas turistic, nu a fost cazul sa asteptam si ne-au primit printre cei mari 🙂

De la plecarea din port si pana cand ne-am apropiat de ecluze este vizibil Panama City si „skyline-ul” care il defineste.

Orice nava care trece prin ecluze este insotita de un pilot al Autoritatii Portuare Panama, acesta fiind cel care manevreaza nava in timpul traversarii. Pilotul este adus pe nava de catre o barca utilitara. Si noi am avut un astfel de pilot la bord.

Pe masura ce ne apropiam de intrarea in canal si de ecluza Miraflores, este vizibil Puente Las Americas.

Navele foarte mari in prezent utilizeaza noile ecluze iar deoarece pe aici trec doar cele de marime medie uneori se asteapta ca in ecluza sa intre 2-3 nave pentru a eficientiza procesul de coborare-ridicare al nivelului apei. La intrarea efectiva intre peretii ecluzei navele sunt remorcate de doua locomotive de o parte si de alta, asigurand directia si viteza optima pentru a evita incidentele.

Odata intrat in ecluza si dupa inchiderea portilor, fie ca urci sau cobori, bazinele sunt umplute sau golite de apa cu ajutorul gravitatiei, printr-un sistem de canale subterane ce au diametrul unui tunel de metrou 🙂 La trecerea prin ecluza Miraflores, pe dreapta se poate vedea Centrul de vizitare unde am fost cu o zi inainte.

Dupa iesirea din ecluza Miraflores se intra in lacul Miraflores iar dupa inca 1 km incep deja procedurile identice de traversare a ecluzei Pedro Miguel. La finalul trecerii prin a doua ecluza se trece pe sub noul pod ce traverseaza canalul – Puente Centenario.

Traversarea Canalului Panama este o experienta relaxanta si unica. Merita alocata o jumatate de zi pentru ea.

(112 afisari din care 1 vizite astazi)
Click to add a comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

AMERICA CENTRALA

More in AMERICA CENTRALA