ASIA

Filipine – PALAWAN: Honda bay & Raul subteran (II)

Filipine – PALAWAN: Honda bay & Raul subteran (II)

PALAWAN este una dintre insulele care s-au bucurat de o mare popularitate in ultimii ani, fiind cotata de publicatii si canale media de specialitate (CNNtraveler, Huffington Post, TravelandLeisure, Tripadvisor) pentru al doilea an la rand drept: number one in lume! I-am dat si eu votul!

Palawan este situata in partea de est a arhipeleagului, in Marea Chinei de Sud. Fisia de pamant are o lungime de aproape 550 km de la un capat la altul si nu depaseste 20-25 km in latime. Infrastructura este bunicica (o asa zisa autostrada cu 2 benzi parcurge insula pe toata lungimea) iar traficul este destul de limitat, ceea ce te lasa sa te bucuri de peisajele prin care treci: padure tropicala, golfuri, paduri de cocotieri … totul de un verde „terapeutic”.

DE CE PALAWAN?

Din trei motive:

  • Pentru iubitorii de natura, Palawan este paradisul! Ajutata si de protectia oferita de legislatia locala (mai mult de 80% din insula sunt parcuri nationale) insula este un loc unde turismul se face cu „iubire” de natura, construirea hotelurilor este limitata in anumite perimetre iar acolo unde se fac activitati turistice organizate sunt reguli care SE RESPECTA.
  • Insula ofera multe: golfuri cu sute insule printre care poti sa hoinaresti, pesteri, plaje infinite, multa multa liniste si senzatia de a nu fi invadat de hoardele de turisti, senzatie care exista din ce in ce in mai putine locuri in lume.
  • Este foarte usor sa ajungi aici odata ce ai pasit in Manila. Insula are trei aeroporturi: Puerto Pricesa (PPS), El Nido (ENI) si Coron (USU). Puerto Princesa este sigurul aeroport cu trafic international. In prezent se mai construieste un aeroport in zona San Vicente, dar despre acest lucru si cum va impacta asupra regiunii, mai tarziu.

Majoritatea locurilor de vizitat se afla in jumatatea de nord a insulei, asa ca Puerto Princesa este locul perfect de unde sa incepi. Am continuat cu El Nido in nord si la sfarsit pe plajele din regiunea San Vicente.

Am ajuns in Puerto Princesa foarte devreme, cu primul zbor Air Asia din Manila. Aeroportul este OK, curat si mai bine organizat decat Terminalul 4 (domestic) din Manila. Programul din primele zile a fost foarte dens, astfel ca de pe scara avionului am sarit direct in autocar, condusi de o ghidusa pentru a cunoaste insula.

Puerto Princesa este maricel (255,000 locuitori), aglomerat, destul de prafuit si in afara de cateva cluburi, o catedrala micuta si piata orasului unde se vinde orice nu prea ai mare lucru de facut. Totusi, orasul este capitala politica si economica a insulei, are multe facilitati de cazare pentru toate buzunarele si este punctul de plecare pentru a cunoaste minunatiile insulei din regiune: Honda Bay si Raul Subteran.

Mijlocul de transport cel mai folosit in oras este tricicleta cu atas 🙂 , numarul de oameni pe care il poate lua depinde de silueta pasagerilor. Noi am incaput 5 + soferul! Mai jos este un exemplu luat din realitate cu precizarea ca in fata mea statea si soferul care acum ne facea poze 🙂

Fiecaruia dintre aceste doua locuri le trebuie alocata cate o zi iar daca in viata ta de turist nu ai mai vazut ferme de crocodili sau nu ai mai zburat cu parapanta sau cu tiroliana, poti sa mai stai o zi. Noi am stat 2 nopti / 2 zile pline deoarece experientele enumerate la sfarsit nu mai prezentau interes. Si au fost doua zile la foc maxim 🙂

Ca logistica turistica nu trebuie mare bataie de cap. Chiar daca nu ai facut rezervari dinainte, vei gasi la fiecare hotel ofertele firmelor care te vor plimba ca sa vezi locurile de interes. Preturile sunt „uniforme” asa ca nu-ti pierde vremea cu a cauta „oferta cea mai buna” deoarece diferentele sunt de 1-2 EUR. Un alt sfat: ajuta comunitatea locala prin folosirea serviciilor organizate si cu ghizi. Nu merita sa faci pe „backpacker-ul” pentru 2-3 EUR pe care ii platesti ca profit firmelor locale.

Am folosit si recomand serviciile firmei locale MAG Palawan Tours care ne-au rezervat toate croazierele, transferurile, ne-au acordat asistenta si transportul intern pe insula.

HONDA BAY

Dupa cum ziceam, de pe scara avionului ghidusa ne-a urcat direct in autocar si … pe ape ca sa vedem insulitele din Honda Bay. Punctul de imbarcare pentru croaziera se afla la jumatate de ora de mers cu masina spre sud si este amenajat sub forma unor docuri de unde esti imbarcat in grupuri de cate 10-20 persoane (depinde de marimea barcii).

Croaziera dureaza in medie 6 ore si consta intr-un hop-on hop-off pe trei insule si un pranz „la comun” la ultima oprire, cu mult peste, fructe de mare si tot felul de salate locale. Pretul unei croaziere (cu pranz inclus) este intre 1400 – 1500 PHP (26-28 EUR) si sunt incluse trei insule: StarFish, Luli si Cowrie. Insulele sunt mici, avand cateva sute de metri patrati. Oprirea pe fiecare insula dureaza in jur de o ora – suficient timp pentru a o cunoaste si pentru o balaceala.

StarFish (insula stelelor de mare) este prima oprire. Insula apare la orizont ca o fasie de nisip aruncata in ocean si frapeaza prin limpezimea apelor ce o inconjoara. Dupa cum ii spune si numele, apa de la tarm este invadata de stele de mare de toate formele si culorile. Barcile opresc intr-un loc special amenajat si de acolo, prin apa ajungi la insula si poti sa o explorezi. Pentru inot este amenajata o zona speciala ca sa nu „interferezi” cu traficul barcilor turistice.

Urmatoarea oprire este pe Luli – numele acesteia vine de la „Lulubog, Lilitaw” – insemnand ca insula dispare aproape in intregime sub ape la maximul de maree, la suprafata ramanand vizibile doar cateva structuri construite (un bar, docurile si cateva umbrare). Si aici sunt cateva plaje, un barulet si o zona amenjata pentru inot. La cativa zeci de metri in larg este amenajat un adapost unde poti hrani si observa pestii de coral.

Cowrie a fost ultima oprire si cea mai „exotica” dintre toate. Insula este acoperita cu o padure de cocotieri, fapt care ii sporeste exotismul. Pe insula este amenajata o terasa unde este servit pranzul in regim de bufet. Plaja de aici este mai larga, ai umbra naturala de la cocotieri dar este si cea mai aglomerata deoarece aici vin multi localnici pentru plaja.

RAUL SUBTERAN

Am asteptat cu nerabdare vizita la acest obiectiv –  inclus pe lista cu minunile naturale ale lumii, si pe buna dreptate veti vedea de ce. Am plecat dimineata devreme din Puerto Princesa urmand drumul care traverseaza insula de la est la vest. Biletul de intrare costa 1.800 PHP.

Raul subteran, „underground river” este un sistem complex de pesteri de 24 de km lungime, 8 km fiind parcursi si de un rau (Cabayugan) din care 4 km sunt navigabili si sunt inclusi in programul de vizitare. Complexul de pesteri se afla in parcul national cu acelasi nume.

Parcul National se afla la 100 km nord de Puerto Princesa, pe partea de vest a insulei, in apropierea localitatii Sabang. Si aici, cu toate ca localitatea este de fapt un sat, am vazut cateva locuri de cazare foarte ok (asemenatoare unor resorturi cu toate facilitatile). Se poate sta si aici dar totusi consider Puerto Princesa un loc mai bun unde sa-ti faci „baza” pentru a ajunge mai usor la ce este de vazut in aceasta parte a insulei si in plus ai aeroportul aproape. Mai jos cateva imagini din Sabang.

Ca sa ajungi la raul care se varsa in ocean si de acolo sa patrunzi in pesteri ai doua posibilitati: cu o barca din Sabang urmand linia tarmului si dupa 2 km se ajunge la gura de varsare a raului sau pe uscat pe un traseu de 3.5 km prin jungla tropicala. Deoarece valurile erau foarte mari, transportul cu barcile a fost oprit de catre Paza de Coasta asa ca ne-a ramas varianta mai dificila dar mai frumoasa a drumetiei prin padure. Toate acestea sunt incluse in biletul de intrare.

Traseul este bine marcat si amenajat, cu locuri de oprire iar parcurgerea lui a durat 2 ore la dus si 2 ore la intors. Este destul de dificil, accidentat, asa ca nu il recomand celor cu probleme medicale. La finalul traseului se ajunge la gura de varsare a raului in ocean, de unde se face si imbarcarea pentru a intra pe raul subteran.

Locul de varsare a raului este la cativa metri de o plaja salbatica, unde de fapt esti adus cu barcile atunci cand oceanul permite.

Aici ti se dau veste de salvare, echipament audio pentru explicatii si .. la drum. Circuitul pe raul subteran dureaza 45 de minute. Programul este bine organizat, viteza de vaslire fiind perfect potrivita cu explicatiile din sistemul audio. Pe parcurs se parcurg mai multe pesteri (unele cu inaltimi de peste 100 de metri) si dai peste tot felul de forme imaginare facute din stalactite si stalagmite si carora le-au fost date diverse nume de animale, din religie sau de plante.

In interior este complet intuneric iar pentru vizibilitate si marcarea formelor amintite ghidul ce este si vaslas in acelasi timp isi foloseste lampa de la cascheta si umbrele de la degete pe post de indicator 🙂 Parcurgerea traseului, prin acel intuneric absolut si avand in urechi o muzica si descrierea traseului perfect adaptate este o experienta care parca te scoate din realitate.

La intoarcere, odata ajunsi la lumina ne-au trebuit cateva minute de dezmeticire mai ales ca urma din nou drumul de 2 ore prin jungla.

In Parcul Raului Subteran se mai pot face si alte activitati: plimbare cu canoe prin padurea de mangrove sau o experienta cu tiroliana.

Cam acestea au fost punctele vizitate in aceasta parte a insulei urmand ca in a treia zi dimineata sa plecam catre El Nido in nordul insulei. Ne astepta un drum de 4 ore si 230 km. La final ne-am luat la revedere de la ghida noastra din Puerto Princesa.

(289 afisari din care 1 vizite astazi)
Click to add a comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

More in ASIA